Pilotlar Nasıl Eğitim Alır?
Sivil bir pilot olmak için 3 farklı yolunuz vardır diyebiliriz aslında. Bu yolların 2 si birbirine çok benzer. Şimdi bu yollara teker teker bakalım.
1-)Üniversite okuyarak pilot olmak: Üniversite okuyarak pilot olabilirsiniz. Pilotaj adında bölümler vardır. Bölüme tam burslu girerek veya gerekli ücretini ödeyerek bölümü bitirebilirsiniz. Örnek üzerinden anlatalım daha kalıcı olsun:
-Mesela üniversite sınavına girdiniz. Ama derece yapamadınız.Sıralamanız gerilerde. Özel üniversitelerin ücretli pilotaj bölümlerine gerekli ücreti ödeyerek pilot olabilirsiniz. Burda şuna dikkat etmek gerekiyor. Bazı üniversitelerde okul ücretinden hariç uçuş ücreti de alınır. Lütfen bunu özellikle arayıp okulunuzdan öğrenin. Çünkü uçuş ücreti azımsanabilecek boyutta değildir.
-Yine üniversite sınavına girdiniz. Derece yaptınız 5000 gibi. İsterseniz direk devlet üniversitesi olan Anadolu Üniversitesi Pilotaj bölümüne girerek ücretsiz bir şekilde bölümünüzü bitirebilirsiniz. Uçuş masraflarını ödemezsiniz.
Veya yine özyeğin, thk gibi özel üniversitelere tam burslu olarak girebilirsiniz. Burda şuna dikkat etmeniz gerekiyor. Okula tam burslu girseniz bile bazı üniversiteler binlerce, onbinlerce dolarlık uçuş masraflarının ücretini isteyebiliyor. Bunu yine seçeceğiniz üniversiteyi arayarak öğrenmenizde yarar var.
Şuna dikkat etmelisiniz. Mesleği seçmeden önce SHGM'nin yetkilendirdiği bir hastanede sağlık şartlarına uyuyormusunuz uymuyormusunuz bunu öğrenin bence. Çünkü okula yerleştiğinizde okul sizden sağlık raporu isteyecek. Bu aldığınız rapor olumsuz olduğunda tercihlerinizden bir altta olana yerleştirilirsiniz diyor ÖSYM. Fakat eğer kontenjanı doluysa biraz sıkıntıya giriyor iş. Yaptığınız sağlam derece bile boşa gidebilir. Bu yüzden işinizi sağlama almalısınız.
Okula girdikten sonra tabiki yine iş bitmiyor. Eğitiminizin herhangi bir safhasında elenebilirsiniz. Ben mesela birini görmüştüm ve çok üzülmüştüm. Derece yapmıştı arkadaşımız AÜ pilotaja girmişti. Uçuşlara başladıktan sonra aynı anda 2 3 işi yapamadığı için elenmişti. Yani bunlar da önemli şeyler. Aynı anda hem telsiz konuşmanızı, hem uçak kontrolünü, hem çevre kontrolünü, hem aletlerin verdiği bilgileri kontrol edebilmeniz gerekiyor. Uçağın anlık hız değişimiyle oluşan stall uyarısı kırıma sebep oldurabilir. Bu yüzden kontroller eğitimde çok önemlidir. Yani malesef bu kısımlarda elenebilirsiniz. Bunlara uygunluğunuz yine olabildiğince okula giriş aşamanızda mülakatlarla, bazı uygulamalarla test edilir. Bu testlerle elenebilecek olanlar başından olabildiğince elenmeye çalışılır ki bu kişilerin yıl kaybı olmasın. Fakat malesef istisnalar olabilmektedir.
Okulu bitirdiniz. Bu bilgilerle direkt bir yolcu uçağı uçuramazsınız. Evet okul size PPL, ATPL lisansını verir. Fakat yolcu uçağı için tip eğitimi gerekir. Mesela B777 için ayrı, A320 vs için her uçağın ayrı bir tip eğitimi bulunmaktadır. Bu eğitimi almanız gerekiyor. Bu eğitimi de havayolu şirketleri vermektedir.
Yine mesela THY için konuşayım. Tip eğitiminiz olmadığı için okulu bitirdikten sonra havayolu şirketlerinin tip eğitimsiz pilot alımları olur. Bu ilanlara başvurursunuz. Sonra şirket sizi kendi yapacağı özel testlere, mülakatlara tabi tutar. DLR gibi astronotlara yapılan zor testlere tabi tutulursunuz. Tabiki de taktikleri vs vardır fakat zeka gerektirir. Bu aşamalarda da elenen çok olur. Mesela testin bir aşamasında size 10-15 tane rakam söyler. Tabi bunların tamamı ingilizce bu kısıma sonlara doğru değineceğim. Siz bu rakamları sondan başa doğru teker teker girersiniz. Bunun gibi zeka ve taktik gerektiren testlerdir bunlar. Yani bölümü bitirdiniz kesinlikle işiniz hazır diyemem. Bu tarz şeylerden dolayı intihar edenleri bile gördü bu gözler :(.
Tabi tip eğitimi de belli bir ücret karşılığında verilir. Genelde bu ücret işe başladığınızda maaşınızdan kesintiyle ödenir.
Mülakat aşamasında da karşınızda o kadar yetkin kişiler vardır ki 1 saatlik konuşmada sizin kişilik yapınızı çözebilecek niteliktedirler. Türkçe başlayıp bir anda ingilizceye geçiş yapabilirler. Bunlara hep hazırlıklı olmanız gerekiyor. Tabi ingilizcenizin çok iyi olması gerektiğine söylememe gerek yok galiba.
Bunları da geçtikten sonra aylar sürecek tip eğitimine alınırsınız. Hangi tipte uçacağınız şirket tarafından belirlenir. Size mesela şirket b737 verdiyse o uçağın tip eğitimini alırsınız. Simülasyonda gerçek hayatta hiç karşılaşmayacak konularda bile eğitimlerini alır, uygulamalarını simülasyonda yaparsınız.
Tip eğitimi bittikten sonra da boş bir uçağı uçurursunuz. Defalarca aynı meydana iniş kalkış yaparsınız yanınızdaki eğitmen hocanızla tabiki de. Burayı da başarıyla tamamladıktan sonra havayolunda 3. pilot olarak başlayabilirsiniz. Bir süre 2 pilotun arkasında oturarak uçuşlarınızı devam ettirirsiniz tecrübe kazanmanız için. Sonra da artık 2. pilot olarak sadece 2 kişi uçabilirsiniz.
2-)Herhangi bir bölüm bitirdikten sonra uçuş okulundan eğitim alarak pilot olabilirsiniz:
Üniversite'de herhangi bir bölüm bitirdikten sonra da pilot olabilirsiniz. Tabiki bunun için oldukça fazla paraya ihtiyacınız var :). Bu ücretleri internetten basit bir aramayla öğrenebilirsiniz.
Burda da üniversiteyi bitirdikten sonra THK, Ayjet gibi seçtiğiniz uçuş okuluna başvuru yaparsınız. Yukarıda anlattığım sağlık raporu vs aşamalarını geçtikten sonra eğitimleri alırsınız. Tabi yine yukarıda yazdığım gibi eğitimlerden elenme riskiniz bulunmakta. Okulu bitirdiğinizde aldığınız ATPL lisansıyla havayolu şirketlerine başvurursunuz. Tip eğitiminiz olmadığı için yine havayolunun verdiği ücretli tip eğitimini alırsınız. Yukarıda anlattığım havayolu şirketlerine girişten sonraki kısımlar aynı şekilde devam eder.
3-)Havayolu şirketlerinin yetiştirdiği pilot olabilirsiniz:
Bunun içinde yine herhangi bir bölüm bitirmeniz gerekiyor. Bölümü bitirdikten sonra havayolu şirketlerinin yetiştirmek üzere 2. pilot alımları oluyor. Bunlara başvuruyorsunuz. Yine THY için konuşalım. Başvuran herkes çağırılır. Fakat başvuranların çok çok büyük kısmı elenir. Çünkü yolda gördüğünüz herkes başvurabilir hiç bilgisi olmayan bile. Kalanlar büyük oranda gerçekten isteyenler olur. Burda okula başlamadan tüm testlere tabi tutulursunuz. DLR, mülakat vs eğitime başlamadan girersiniz bu testlere. Zaten gerçekten isteyenler burada ayıklanır. Sonra yaklaşık 140.000 euroluk eğitime imza atarsınız. Yanlış duymadınız bu ücreti :). Bu ücrete tip eğitimi vs vs herşey dahildir. Paranız varsa direk parasını verebilirsiniz. Yok ise sorun yok. Şirket bu ücreti 10 yıl kadar maaşınızdan kesinti yapar. Bu şekilde borcunuzu ödersiniz. Kesinti olsa bile elinize gelecek maaş tutarı sizi yeterince tatmin edecektir. Şirket kendisi yetiştirdiği için sözleşmede belli bir süre o şirkette çalışma zorunluluğu maddesi vs de bulunmaktadır. Eğitimlerden sonrası aynı mantık ilerler.
Bu yollarla pilot olmanız mümkün. Tabi yurt dışı meselesi de var fakat bu kısımlara girmeyelim.
BU KONULARLA İLGİLİ DAHA FAZLA BİLGİ ALMAK İSTİYORSANIZ KENDİSİ DE ŞUANDA THY'DE EĞİTİM ALMAKTA OLAN EMRE ÖZEL HOCAMIN YOUTUBE KANALINA GÖZ ATABİLİRSİNİZ:
Ayrıca Bu konularda yıllarca bana çok yardımcı olan, sorduğum onca saçma sapan soruya rağmen her soruya teker teker güzelce cevaplar veren, kendisiyle yüzyüze görüşmesem bile çok sevdiğim değerli Kaptan Yiğit Bilgiç hocama da çok teşekkür ediyorum. Kendisinin hazırladığı bloğa buradan ulaşabilirsiniz:
http://salvorates.blogspot.com/
Bu bölümü burada bitirmek istiyorum. Başka bir yayında tekrar görüşmek üzere. Hoşçakalın...
0 Yorumlar